Pages

Monday, August 22, 2011

"Perkahwinan sama jantina" Taiwan merupakan tuan rumah terbesar....

A same sex couple cut a cake during a mass "wedding" party event in Taipei

Kira-kira 80 pasangan lesbian berkahwin terbesar di Taiwan sama jantina "perkahwinan pihak" dalam tanda besar-besaran yang penganjur berkata Ahad menawarkan harapan bahawa pulau ini tidak lama lagi akan menghalalkan perkahwinan gay.

Ramai pasangan yang memakai pakaian putih dan tudung untuk "Barbie dan perkahwinan Barbie", yang telah ditahan semalaman di pusat bandar Taipei, menarik kira-kira 1,000 pelawat, termasuk kawan-kawan, saudara-mara dan penonton tertanya-tanya.
"Saya berasa amat berharap bahawa Taiwan akan menghalalkan perkahwinan sama-jantina tidak lama lagi," kata salah seorang daripada pengantin perempuan, 32-year-old stylist Celine Chen, yang merancang berbulan madu di New York, yang pada bulan Jun menjadi negeri Amerika Syarikat yang keenam untuk menghalalkan gay perkahwinan.
Walaupun kesatuan jantina yang sama tidak undang-undang di Taiwan, sambutan berjalan lancar tanpa gangguan polis atau bantahan.
Banyak pasangan yang mencium, memeluk dan bergambar semasa menerima sijil tidak rasmi dari pihak penganjur yang menyatakan mereka kini "bersatu dalam ikatan perkawinan suci".



Acara ini memuncak dengan pasangan bertukar-tukar cincin dan berkata "Saya" di tengah-tengah sorakan gemuruh dari orang ramai.
Tetapi dalam masa yang singkat kesedihan, beberapa peserta mengakui bahawa perkahwinan tidak bona fide.
"Majlis perkahwinan yang menyeronokkan tetapi ia tidak sebenar," kata Coral Huang, yang telah dengan rakannya selama lapan tahun dan bercadang untuk pergi ke Eropah untuk berkahwin di sisi undang-undang.
"Mendapatkan sijil perkahwinan yang tulen adalah sangat bermakna kerana ia menunjukkan bahawa kita sedang diiktiraf dan diterima."
Taiwan menjadi lebih berfikiran terbuka ke arah penduduk homoseksual, dan kumpulan hak asasi gay pulau tahun lepas berkata, mereka telah menjadi tuan rumah perarakan kebanggaan gay terbesar di Asia, dengan kehadiran seramai 30,000.
Dalam tinjauan pendapat yang dijalankan pada tahun 2008 oleh Program Survey Sosial Antarabangsa, satu rangkaian global yang khusus kepada penyelidikan sains sosial, 17.5 peratus daripada peserta Taiwan berkata bahawa tingkah laku homoseksual adalah "tidak salah sama sekali".
Walaupun jauh lebih rendah daripada Amerika Syarikat, di mana 32,3 peratus dipegang bahawa pandangan, ia adalah lebih tinggi daripada 5.5 peratus menjaringkan gol di Jepun dan 4.4 peratus di Filipina.
Kabinet pada tahun 2003 telah merangka rang undang-undang kontroversi untuk menghalalkan perkahwinan sama jantina dan membenarkan pasangan homoseksual untuk menerima pakai anak-anak, yang pertama di Asia untuk berjanji untuk berbuat demikian.
Tetapi Presiden Ma Ying-jeou telah berkata bahawa konsensus awam perlu dicapai sebelum kerajaan boleh bergerak ke hadapan dengan undang-undang.

Maklumat diperolehi dari:http://my.news.yahoo.com/photos/same-sex-couple-display-wedding-certificate-taiwan-photo-053551067.html
A same-sex couple display their 'wedding certificate' in Taiwan

4 comments:

kotak bulat said...

errr... mcm2 la...

Leeza said...

x tau nk ckp apa la...satu, satu negara luluskan perkahwinan sejenis ni..huhu

Unknown said...

agak2 npa wujud suka kaum sejenis ah??

si cantik sally said...

melampau weeee~~ xde faedah pon kot..