Pages

Tuesday, August 23, 2011

Mayat bergelimpangan

Salam 1 Malaysia buat semua pembaca...

Hari ni ercy mcm biasa ada msa ja.. buka on9 harian metro... buka ja... terkejut besar... kembang bulu roma ercy bila terbaca tajuk terpapar Mayat Bergelimpangan... huhuhu... seram pula... ajal maut kita x tau bila.. agak2 kalau kita mati mcm ni juga amcm ah?? terfikir byk perkara belum buat lagi?? ank2 msh kecil lagi... nanti masa depan diorg terjaga kah?? urusan rumah siapa yg buat?? dosa2 kita dengan kedua2 org tua kita sudah diampun kah blm?? rakan2... ada org msh sakit hati dgn kita semsa hidup kah?? greeeeeee seram mula kan??

ercy pun x nak ngomel pjg2 lah... siapa sudi bacalah artikel dibawah ni kah???


MAUT...mayat dua daripada tiga mangsa   yang maut disambar petir di Sungai Choh.
MAUT...mayat dua daripada tiga mangsa yang maut disambar petir di Sungai Choh
KUALA LUMPUR: “Mereka duduk di depan pintu rumah kongsi kerana berteduh daripada hujan sambil menjulurkan kaki ke dalam air apabila tiba-tiba kilat menyambar sebelum berlaku dentuman kuat berhampiran.
“Semua mereka yang berusia antara 20 hingga 40 tahun rebah terkena panahan petir itu,” kata Hunarpo, 42, saksi kejadian tiga buruh binaan warga Indonesia maut manakala tiga lagi cedera disambar petir di U5 Glenmarie, Shah Alam, jam 2.40 petang semalam.

Selang lima minit kemudian, petir turut meragut nyawa tiga lagi warga Indonesia dan menyebabkan dua cedera. Ketika kejadian, semua mangsa sedang menanam sayur di sebuah kebun di Sungai Choh, Hulu Selangor, jam 2.45 petang. Saksi kejadian pertama, Hunarpo, berkata, majikan mengarahkan semua pekerja yang sedang melakukan kerja pembinaan berteduh di rumah kongsi terbabit sebaik hujan.

“Kami segera pulang ke rumah kongsi masing-masing termasuk mereka yang terkena panahan itu. Keenam-enam mereka tidak dipanah petir secara langsung, sebaliknya terkena renjatan yang terhasil daripada air yang naik akibat hujan sebaik petir meletup.

“Ini kerana mereka meletakkan kaki di luar rumah yang ditakungi air. Akibatnya, tiga mati di tempat kejadian manakala tiga lagi cedera akibat terkena renjatan,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, semalam.

Difahamkan, keadaan tiga mangsa yang cedera dilaporkan stabil dan sedang dirawat di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang.


Seorang lagi rakan mangsa, Devi, 40, berkata, mereka baru dua minggu berpindah ke kawasan itu untuk memulakan kerja pembinaan.

“Saya berada kira-kira empat meter dari lokasi enam rakan disambar petir itu. Apa yang saya takutkan benar-benar berlaku apabila terdengar dentuman guruh yang kuat manakala cahaya kilat memanah bumi.

“Selepas dentuman itu, saya lihat keenam-enam mangsa bergelimpangan di tanah sebelum diangkat dan diletakkan di atas meja di rumah kongsi. Kami memaklumkan kejadian itu kepada pengawal keselamatan sebelum dia menghubungi ambulans,” katanya.

Jurucakap pemaju yang ditemui di lokasi kejadian berkata, mereka akan memindahkan semua pekerja ke kawasan lebih selamat selain berjanji tidak mengabaikan kebajikan semua mangsa.

Sementara itu, Ketua Polis Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob ketika dihubungi, mengesahkan kejadian itu.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Hulu Selangor, Superintendan Norell Azmi ketika dihubungi berkata, dalam kejadian kedua, tindakan pekerja Indonesia meneruskan kerja menanam sayur ketika hujan lebat serta kilat mengundang padah apabila semua mereka dipanah petir.

“Tiga mangsa rebah akibat terkena panahan petir dan mati di tempat kejadian manakala dua rakan mereka sempat melarikan diri, tapi turut cedera akibat terkena tempias petir berkenaan.

“Difahamkan, dua mangsa yang berjaya menyelamatkan diri sempat berlari masuk pondok berhampiran kawasan berkenaan,” katanya.

Norell berkata, tiga yang maut dibawa ke Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB), di sini untuk dibedah siasat manakala dua rakan mereka yang cedera dirawat di Klinik Kesihatan Rawang.

Maklumat Diperolehi Dari: http://www.hmetro.com.my/articles/Mayatbergelimpangan/Article

2 comments:

Cik Ct said...

subhanaAllah.. jal kalo nk dtg sekelip mata je.. hmm

Kancil 8349 said...

memang ndak di duga...apapun dah nasib mereka...kesian