Pages

Friday, May 25, 2012

Kinerase bantu kurangkan kedutan



KULIT adalah organ paling besar dan membentuk 16 peratus berat badan manusia. Tinjauan terhadap 20,000 wanita di Britain berusia 18 hingga 65 tahun mendapati sebanyak 34 peratus menyatakan kedutan antara perkara penting yang menjadi kerisauan apabila usia mereka meningkat.
Justeru, banyak jenama penjagaan kulit mencari alternatif terbaik untuk memperkenalkan produk bagi membantu mengurangkan kedutan. Terbaru adalah kinetin atau N6-furfuryladenine, sejenis faktor pertumbuhan bio semula jadi yang ditemui ahli sains hampir 60 tahun lalu dan kini menjadi bahan untuk digunakan dalam produk penjagaan kulit kerana kelebihannya. 
Kinetin yang boleh didapati secara semula jadi di dalam tumbuhan seperti santan kelapa, akar lobak dan tembakau menjadi faktor pertumbuhan bio bagi menghalang daun menjadi kering serta layu.

Berdasarkan kajian dilakukan saintis di negara Barat, kinetin dapat memberi kesan untuk membantu melambatkan penuaan pada sel kulit manusia dan menghalang perubahannya tanpa mendatangkan kesan sampingan.

Kinetin juga terbukti secara klinikal dapat membantu memulihkan keupayaan kulit untuk mengekalkan kelembapan dengan pengurangan kehilangan air trans-epidermal sebanyak 26 peratus.

Sejak itu, ia berjaya menarik perhatian ramai saintis antarabangsa dan mengkajinya dalam tempoh lebih daripada setengah abad.

Menurut Ketua Invida Malaysia dan Singapura, Cheah Chor Eng, kini terdapat lebih daripada 15 kertas kerja saintifik yang diterbitkan berkenaan kinetin.

Walaupun kinetin sudah diuji dengan meluas dan popular di kalangan wanita negara Barat, ia masih tidak diketahui ramai di Asia.

“Biarpun terdapat banyak kertas kerja klinikal antarabangsa mengenai kinetin, tiada kajian menyeluruh yang mengukur keberkesanannya terhadap kulit orang Asia.

“Bagi membuktikan kesahihan terhadap kebaikannya, satu kajian dipanggil KISS dilakukan di tiga negara iaitu Hong Kong, Malaysia dan Taiwan untuk menguji keberkesanannya.

“Melalui kajian terbabit, 98 peratus responden mengalami pengurangan ketara terhadap garisan halus, kedutan dan manfaat lain selepas 12 minggu menggunakan krim Kinerase yang mengandungi 0.1 peratus kinetin di bawah pengawasan doktor.

“Walaupun penuaan tidak dapat dielakkan, pihak kami dapat mendidik pengguna mengenai kinetin dan cara penggunaannya yang betul untuk membantu menambahkan lagi kehalusan serta kecantikan kulit agar kekal berpanjangan,” katanya semasa majlis pelancaran rangkaian produk jenama Kinerase, baru-baru ini.

Sementara itu, ahli dermatologi yang menyertai kajian KISS, Dr. Koh Chuan Keng, berkata penilaian doktor terhadap responden menunjukkan kesan pengurangan kedutan halus dengan pemulihan sehingga 38 peratus selepas 12 minggu menggunakan krim Kinerase pada wajah mereka.

“Kebanyakan mereka gemarkan cara yang mudah untuk mengawal kesan penuaan serta mengekalkan kulit agar sentiasa muda,” katanya.

Rangkaian penjagaan kulit wajah Kinerase sesuai digunakan untuk semua jenis kulit termasuk mereka yang mengalami masalah rosacea selain berkesan
untuk membantu memelihara wajah selepas rawatan kecantikan.

Set penjagaan wajah Kinerase boleh didapati secara eksklusif di klinik dermatologi dan kecantikan. Untuk maklumat lanjut, layari www.kineraseasia.com.my.


Maklumat Diperolehi Dari: http://www.hmetro.com.my

No comments: