Pages

Tuesday, February 28, 2012

RM400,000.00 Bantu Pesakit HIV

SIFAR...peserta dan sukarelawan menunjukkan tanda sifar sebagai simbolik kepada tema Hari Aids Sedunia 2011.

KELETAH serta kebijaksanaan yang ditunjukkannya nyata menarik minat sesiapa jua untuk terus melayan anak kecil ini. Pada usia mencecah hampir enam tahun, Jeremy (bukan nama sebenar) tampak seperti kanak-kanak seusianya.

Kepetahannya berbicara dan rasa seronok jelas terpancar di wajahnya kala diraikan sekumpulan jurusolek dan warga kerja Mac Cosmetics Malaysia (Mac) bersama sukarelawan Majlis Aids Malaysia (MAM) di Permai Rainforest Resort, Kuching sempena Hari Aids Sedunia 2011, baru-baru ini.

Pada pandangan kasar, tiada cacat celanya anak kecil ini, namun Jeremy salah seorang kanak-kanak yang hidup dengan HIV, yang diwarisi daripada mendiang ibu dan bapanya.

“Saya tinggal dengan nenek. Nenek kata ibu dan bapa tiada di sini, pergi jumpa tuhan. Tapi tak apa, nenek ada untuk bermain dengan saya, walaupun kadang-kadang nenek marah dan suruh saya diam,” katanya lancar tanpa sebarang nada pelat ketika ditanya mengenai keluarganya.


Menurut neneknya, bapa Jeremy berasal dari Filipina dan bekerja di sana.
Apabila pulang ke Sarawak, bapanya yang menghidap HIV terus menjangkiti si ibu sebelum melarat ke anak mereka.

Disebabkan terlewat mendapatkan rawatan atas faktor malu pada masyarakat sekeliling dan kurangnya kesedaran mengenai penyakit itu, bapanya meninggal dunia beberapa tahun lalu sebelum ibunya pula menyusul pada awal 2011.

Nenek adalah satu-satunya waris yang ada lalu Jeremy kini menumpang kasih pada warga emas itu yang melakukan kerja kampung bagi menyara kehidupan mereka berdua.

Jeremy adalah antara 10 kanak-kanak dan remaja bersama keluarga mereka yang terbabit dalam Projek Inisiatif Sukarelawan Hari Aids Sedunia anjuran Mac dan MAM, yang memberi penekanan kepada kesedaran di kalangan peserta yang hidup dengan HIV di samping berusaha mewujudkan suasana yang lebih positif untuk mereka.

Acara hari pertama dimulakan dengan aktiviti menjelajah hutan kecil di sekitar resort yang menyaksikan peserta teruja mempelajari perkara baru mengenai alam sekitar, selain melihat bermacam spesies serangga kecil yang selama ini tidak pernah diketahui kewujudannya.

Usai aktiviti itu, peserta kemudian pulang ke bilik masing-masing untuk membersihkan diri sebelum menyertai acara makan malam barbeku di dewan utama.

ingin baca lebih lanjut cerita ini.... KLIK


Pendapat ERCY: salam 1 Malaysia buat pembaca yg sudi singgah.. dah lama ercy x masuk blog.... hari ni ercy tergerak nak share dengan cerita pesakit HIV.. cian ercy terbaca dan terkenang budak2 yg x bersalah n x faham apa2 tatapi menghidap pesakit ini....

No comments: